Gasesc tot mai frecvent fotografi iritati de pretul mic pe care vor sa-l plateasca clientii lor pentru serviciile fotografice. Din pacate nimeni nu face un minim de efort sa intre in piele fotografului si sa incerce sa inteleaga cel putin care sunt, de fapt, costurile unui serviciu foto, fie el si de eveniment. Din pacate sintagma “doar faci poze din pasiune” nu tine nici de foame si nu-i ofera fotografului linistea interioara si nici motivatia de a accesa cele mai profunde resurse ale creativitatii si viziunii sale artistice. Cu alte cuvinte, daca fotograful e nemultumit de clientii sai, acest lucru va fi cu siguranta vizibil in rezultatul final, fara ca macar sa fie vina lui, ci devenind mai degraba victima unui complex generat la nivel mental, chiar de catre clientii lui.
Ok! Cine ii educa atunci pe clienti? Pai, sigur, tot noi, fotografii, ar trebui sa o facem. Degeaba le explicam clientilor ca aparatele noastre costa mii de euro, ca am muncit ani la rand pentru a ajunge unde am ajuns, ca ochiul nostru e antrenat sa vada lucruri pe care in mod firesc altcineva nu le-ar vedea, clientii nu vor vedea decat o justificare a pretului considerat de cele mai multe ori prea piperat. Atunci, haideti sa depunem fiecare un minim de efort si sa-i ajutam sa-si aleaga fotograful.
Astfel, dragi mei, iata cateva aspecte pe care ar fi de preferat sa le tratati cu seriozitate cand alegeti fotograful:
1. Data, locul, ora si alte particularitati ale evenimentului vostru.
2. Desfasurarea pe ore sau chiar minute a fiecarei etape din cadrul evenimentului.
3. Care va sunt asteptarile legate de fotograf si de prestatia acestuia. E bine sa navigati din timp cateva ore pe web, sa vedeti cat mai multe fotografii si sa le marcati pe cele care sunt cele mai apropiate de ceea ce credeti ca va doriti. Evitati influenta apropiatilor. Apelati la ei doar daca nu reusiti sa gasiti fotograful ideal pentru voi. Atunci rugati-i frumos sa va caute fotografi conform criteriilor voastre si sa va faca un rezumat. Dupa ce definitivati “the short list”, evitati sa-i mai implicati pe cei apropiati voua. Nu produc altceva decat “zgomot”.
4. In urma cautarilor sigur veti gasi cateva nume de fotografi care v-au atras atentia. Luati din timp legatura cu ei, cu siguranta au agenda incarcata.
5. Daca gasiti fotografi disponibili, aratati-le pozele selectate de voi anterior. Intrebati-i daca pot livra la randul lor asa ceva si solicitati sa le vedeti portofoliul alaturi de cel putin un pachet complet de fotografii de eveniment, de preferat la rezolutie maxima. E important sa vedeti mai mult decat o selectie de poze pentru a va crea o imagine de ansamblu asupra calitatii oferite. NU INTREBATI INCA NIMIC DE PRET!
6. Desi sunteti ocupati probabil cu pregatirile, intalniti-va cu fotograful la momentul la care decideti sa aprofundati activitatea fotografica a acestuia. TREBUIE sa vedeti acel minim pachet complet de fotografii.
7. Daca fotografiile va plac, urmatoarea etapa e sa probati daca rezonati in vreun fel cu omul din fata voastra. Daca nu exista asa ceva veti avea o relatie rigida chiar atunci cand veti atinge apogeul stresului, adica in timpul evenimentului. Statistic sunt mai putini oameni care performeaza optim in conditii de stres, deci e bine sa fiti cu totii relaxati si totul va fi bine.
8. Daca treceti si de aceasta etapa e momentul sa cereti detalii despre modul lui de lucru si calitatea lucrarii:
– obligatoriu trebuie sa vedeti cat mai multe fotografii la rezolutie maxima oferita de aparatul fotografului, marite 100% unde sa cautati detalii. Daca imaginile sunt clare si naturale inseamna ca omul vostru stie ce face.
– orice alt fel de particularitati.
– aparatura pe care o foloseste care poate deveni importanta atunci cand ajungem la calitatea imaginii (daca trage in format RAW , adica beneficiaza de maximul calitatii oferite de senzorul aparatului sau in format JPEG ).
Cele mai frecvente marci de aparatura foto folosite de fotografii profesionisti sunt: NIKON si CANON .
– tipul iluminarii preferate: lumina naturala, artificiala – blitz sau lumina continua, particularitate foarte importanta pentru estetica imaginilor.
– modul de procesare – procesarea tuturor pozele individual sau nu, alaturi de eliminarea elementelor neplacute din imagini – spre exemplu machiajul imperfect.
– timpul necesar pentru procesare – in general cu cat dureaza mai mult, cu atat fotograful va trata mai serios fotografiile voastre. Evident, mai sunt si exceptii…
– daca primiti un album vedeti in primul rand daca e pe gustul vostru. Albumul foto este o oglinda a muncii fotografului. Oricat de frumos ar putea fi acesta, fara poze de calitate nu reprezinta nimic. Cu alte cuvinte nu va bucurati ca primiti un album inclus in pret, important e ca fotografiile sa fie impecabile.
9. Ati trecut deja de toate etapele de baza ale alegerii fotografului si simtiti ca l-ati gasit, abia acum e momentul sa solicitati oferta de pret. Daca costul pachetului ofertat e in linie cu bugetul vostru, sunteti norocosi. Daca pretul e prea mare, nu va impacientati. Evaluati tot ceea ce ati primit si nu uitati un lucru: totul se negociaza… atata timp cat exista loc de negociere.
NU UITATI! Costul fotografului, precum si a serviciilor aferente de pe tot parcursul evenimentului este in general acoperit de invitati sau sponsori si in 99% dintre cazuri cea mai mare parte a lui se achita la momentul livarii fotografiilor. Asta inseamna ca primiti credit indelungat “fara buletin” si fara dobanda.
10. Daca afacerea nu se realizeaza va intoarceti la pasul 4.
Nu uitati, cel mai la indemana exemplu de fotografii de eveniment il gasiti pe site-ul Studio Sapte.
Articol ce poate fi recitit si aici: http://www.studiosapte.ro/alegerea-fotografului-de-eveniment-in-10-pasi/